دکتر طریفی حسینی در نشست با مدیران مدارس آموزش و پرورش استثنایی استان مرکزی تاکید کرد؛
ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت با توانمندسازی، انگیزه بخشی و تفویض اختیار به مدیران مدارس
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست با مدیران مدارس آموزش و پرورش استثنایی استان مرکزی که به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، گفت: توانمندسازی، انگیزه بخشی و تفویض اختیار به مدیران مدارس، به ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت می انجامد.
به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دکتر طریفی حسینی در این نشست با بیان اینکه در" برنامه تحول و تعالی آموزش و پرورش استثنایی" مدیران مدارس به عنوان راهبران آموزشی و تربیتی نقش کلیدی دارند، گفت: ساختار آموزش و پرورش استثنایی در سطح ستاد و استانی به خوبی دیده شده است، اما در مناطق ساختار مناسب آن وجود ندارد و مدیران مدارس می توانند در این زمینه نقش موثری در راستای اجرای برنامه های تحولی آموزش و پرورش استثنایی داشته باشند.
وی تصریح کرد: مدیران مدارس آموزش و پرورش استثنایی می توانند با تعامل و هماهنگی با ادارات آموزش و پرورش عادی، برنامه های تخصصی آموزشی، پرورشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی را پیش ببرند و همچنین امور اجرایی و اداری مدرسه را از ادارات مناطق پیگیری کنند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه محور تحولی برنامه های آموزش و پرورش استثنایی با تکیه بر "سندتحول بنیادین"، "برنامه تحولی مقام عالی وزارت" و در کنار آن "سند دولت مردمی" است، گفت: این برنامه چهار ساله بر اساس اسناد بالا دستی و در سه بسته تحولی تهیه و تدوین شده است.
وی با بیان اینکه یکی از بسته های تحولی این برنامه موضوع کار آمدسازی نظام حکمرانی و اداره امور آموزش و پرورش استثنایی از سطح ستاد تا مدرسه است، گفت: یکی از اهداف این بسته تحولی "مردمی سازی" نظام حکمرانی و اداره امور آموزش و پرورش استثنایی است.
وی افزود: در این بسته تحولی در سطح مدرسه یک الگوی مشارکت مدیریتی تدوین می شود تا همه ارکان تعلیم و تربیت که در سند تحول بنیادین به آن ها تاکید شده است، در مدیریت مدرسه نقش داشته باشند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به آیین نامه انتصاب مدیران مدارس گفت: در این آیین نامه باید سازوکاری طراحی شود که افراد با صلاحیت و شایسته برای مدیریت مدرسه انتخاب شوند.
وی تصریح کرد: مدیران مدارس باید با استفاده از توانمند کردن معلمان، جلسات آموزش خانواده و جذب مشارکت های مردمی منجر به تحول کیفی در مدرسه شوند.
معاون وزیر در ادامه با اشاره به تدوین ضوابط درجه بندی مدارس استثنایی گفت: با اجرای ضوابط درجه بندی مدارس موضوع کمبود نیروی های توانبخشی، پرورشی و تربیت بدنی حل خواهد شد و استانداردهای جدیدی برای مدارس استثنایی در نظر گرفته می شود.
وی در پایان گفت: امتیازات معلمان آموزش و پرورش استثنایی در موضوع رتبه بندی معلمان و همچنین فوق العاده ویژه معلمان استثنایی به عنوان یک عامل بسیار جدی در انگیزه بخشی به معلمان و کیفیت بخشی به نظام یاددهی و یادگیری پیگیری خواهد شد.
نظر دهید